Το θηριώδες έργο για τη Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας αφορά την κατασκευή μίας νέας υπόγειας γραμμής μήκους 12,9 χλμ και 15 σταθμών που θα καλύψει πυκνοκατοικημένες περιοχές του Δήμου Αθηναίων, Γαλατσίου, Βύρωνα και Ζωγράφου.
Μετά από 3 και πλέον χρόνια, στο διαγωνισμό για την κατασκευή της πρώτης φάσης της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας από το Άλσος Βεϊκου μέχρι το Γουδή, υπάρχει φως στο τούνελ για την ολοκλήρωση του. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, εχθές, τελευταία ημέρα δυνατότητας κατάθεσης προσφυγής (για ασφαλιστικά μέτρα) στο Συμβούλιο της Επικρατείας, καμία από τις δύο κοινοπραξίες δεν εμφανίστηκε ανοίγοντας την πόρτα στη συνέχιση του διαγωνισμού.
Τι σημαίνει αυτό για το έργο; εφόσον η προγραμματισμένη για σήμερα εκδίκαση των κύριων προσφυγών των δύο φιναλίστ, μετακινήθηκε για τις 26 Ιανουαρίου 2021, με αστερίσκους δίνει πλέον την δυνατότητα στην Αττικό Μετρό να προχωρήσει στην τελική φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας που είναι το άνοιγμα των προσφορών. Αυτό, αφού εξετάσει νομικά ότι γίνεται παρά την αναμονή για την εκδίκαση των προσφυγών. Μεγάλο ρόλο θα παίξει αν τελικά κάποια ή και οι δύο κοινοπραξίες αποσύρουν τις κατατεθειμένες προσφυγές στο ΣτΕ.
Είναι πάντως η πρώτη φορά στον τριετή διαγωνισμό, που σε μία κίνηση της Αττικό Μετρό, δεν ακολούθησαν προσφυγές από συμμετέχοντες, κάτι που προφανώς φέρνει χαμόγελα και συγκρατημένη αισιοδοξία για τη συνέχεια. Αν όντως επαληθευτούν όσοι λένε ότι αυτή η “ντρίπλα” απελευθερώνει το διαγωνισμό, μετά από κάποιο διάστημα θα υπάρξει ανακοίνωση της Αττικό Μετρό, ότι ολοκληρώθηκε η Β`φάση που αφορούσε την αξιολόγηση των τεχνικών προσφορών, ορίζοντας παράλληλα την ημέρα αποσφράγισης των οικονομικών προσφορών για το έργο. Εκεί θα αποκαλυφθεί ο μειοδότης για να προχωρήσουμε στην ανάδειξη του αναδόχου του μεγάλου αυτού έργου.
Συγκρατημένη αισιοδοξία
Η εξέλιξη αυτή σαφώς δικαιώνει την επιλογή της κυβέρνησης και του υπουργείου Υποδομών να υποστηρίξει την συνέχιση και ολοκλήρωση του διαγωνισμού που θα οδηγήσει στην υλοποίηση του μεγαλύτερου δημόσιου έργου της χώρας. Ενός έργου που αναμένεται ως “μάννα εξ ουρανού” από τον κατασκευαστικό κλάδο μιας και θα προσφέρει χιλιάδες θέσεις εργασίας αλλά και αντικείμενο για δεκάδες αν όχι εκατοντάδες εργολαβίες.
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, είχε προαναγγείλει την συνέχιση του διαγωνισμού για τη Γραμμή 4 του Μετρό πριν από δύο εβδομάδες, θέτοντας ως όρο να μην συνεχιστούν οι ατέρμονες δικαστικές διαμάχες. Πάντως το υπουργείο κρατά χαμηλούς τόνους για το θέμα, είναι όμως εμφανές ότι πλέον κάτι άλλαξε σε σχέση με την αίσθηση της πλήρους εμπλοκής που υπήρχε μέχρι και πρόσφατα.
Μεγάλος στόχος είναι βέβαια η ανακοίνωση του μειοδότη και η έναρξη της προσυμβατικής περιόδου. Εφόσον ξεμπλοκάρει η διαδικασία, θα πρέπει η Αττικό Μετρό να ανακηρύξει την μειοδότρια κοινοπραξία ως προσωρινό ανάδοχο, στη συνέχεια να σταλεί η σύμβαση στο Ελεγκτικό Συνέδριο, να παρουσιαστεί στη Βουλή των Ελλήνων και τελικά να πέσουν οι υπογραφές.
Το πράσινο φως για το μεγάλο έργο της Γραμμής 4 θα συμπαρασύρει φυσικά σε συμβασιοποίηση και τον διαγωνισμό για τις πρόδρομες εργασίες με την ΕΡΕΤΒΟ να είναι η ανάδοχος εταιρεία. Παράλληλα θα τρέξει ξανά από την Αττικό Μετρό, ο διαγωνισμός για τον ανεξάρτητο μηχανικό που θα επιβλέπει το έργο. Τα κυρίως έργα δεν αναμένεται σε καμία περίπτωση να ξεκινήσουν νωρίτερα από το 2023.
Ένα “θηριώδες” για τη χώρα έργο
Το θηριώδες έργο για τη Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας αφορά την κατασκευή μίας νέας υπόγειας γραμμής μήκους 12,9 χλμ και 15 σταθμών που θα καλύψει πυκνοκατοικημένες περιοχές του Δήμου Αθηναίων, Γαλατσίου, Βύρωνα και Ζωγράφου. Το κόστος φτάνει το 1,8 δισ.ευρώ (ποσό με ΦΠΑ, ποσό χωρίς ΦΠΑ 1,45 δισ. ευρώ).
Η διαγωνιστική διαδικασία ξεκίνησε στις 10 Αυγούστου 2017 με την κατάθεση της εκδήλωσης ενδιαφέροντος (φάση προεπιλογής). Σε αυτή τη φάση εμφανίστηκαν 4 σχήματα: ΤΕΡΝΑ ΑΕ- VINCI-SIEMENS AG “TVS”, ΑΒΑΞ ΑΕ- GHELLA SpA –ALSTOM TRANSPORT S.A., ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ – ANSALDO STP S.p.A – HITACHI RAIL ITALY SPA και FCC – ARCHIRODON-ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ.
Στη Β' φάση πέρασαν οι 3 πρώτες κοινοπραξίες. Στις 15 Μαρτίου 2019 κατατέθηκαν οι τεχνικές και οικονομικές προσφορές από δύο κοινοπραξίες μιας και η κοινοπραξία με επικεφαλής την ΤΕΡΝΑ αποχώρησε από το διαγωνισμό. Σε όλη την διαδικασία μέχρι και σήμερα οι προσφυγές που έχουν κατατεθεί είναι δεκάδες, από όλους τους συμμετέχοντες.
Σήμερα οι δύο φιναλίστ κοινοπραξίες, μία εκ των οποίων θα αναλάβει το έργο είναι οι: 1.ΑΒΑΞ ΑΕ- GHELLA SpA –ALSTOM TRANSPORT S.A. και 2 ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ – ANSALDO STP S.p.A – HITACHI RAIL ITALY SPA.
Πηγή: News247.gr